xandrasreisblog.reismee.nl

de terugtocht....

De terugtocht.

Zaterdag 14 augustus 2010 stond de ochtend in het teken van koffers verder inpakken, schoonmaken zover we daar zin in hadden, en alles in de auto zien te wurgen. De dakkoffer hadden we vrijdags er al op gezet. Dus was het alleen nog een kwestie van inpakken. Nou gaat dat natuurlijk niet zonder slag of stoot…want om bij die dak koffer te komen heb je toch wel ff een opstapje nodig. Nou had ik in Nederland al een mooi opklapbaar krukje gekocht…ook erg handig om mee op te stijgen bij het paardrijden. Maar dan moet je er natuurlijk geen Marco op gaan laten staan. Hoef ik denk ik niet verder uit leggen…?! Oftewel dat krukje ligt nu ergens op een vuilnishoop in schotse velden.

Verder werden we in grote getalen aangevallen door de midges. { midges lijken op een kruising tussen fruivliegjes met mug en steekvlieg. Ofte wel een piepklein vliegje dat heel irritant om je heen vliegt( als je het al ziet zo klein) en dat steekt als zes muggen bij elkaar en doet jeuken als twintig.} Die dus ook inmiddels in de auto waren beland. Dus terwijl Marco verwoede pogingen deed om die auto zo onlogisch mogelijk te bepakken hield ik me zoet met een spuitbus en ging de midges te lijf…wellis waar zonder succes…want het schotse spreekwoord klopt helaas….als je 1 midge dood komt de rest van de gigantische familie op de begrafenis…nou dat weten we nu dus heeeeel zeker en reken maar dat ik er wel een aantal te grazen had genomen. Nou maar hopen dat die families niet hebben gezien hoeveel er die dakkoffer in vlogen voor we hem dichtdeden vol met spuitbus gif…gnagna…want anders zien jullie ons vast en zeker de IJmuidense haven binnen varen met een gigantische wolk midges achter ons aan.

Maargoed…toen we eindelijk alles in de auto hadden gekregen. Het huis nog een keer nagelopen hadden, auto weer midge vrij gemaakt. Gingen we op pad, met het einde van onze reis in zicht. Dinsdag hebben we de boot geboekt dus we hebben nog wel even een paar dagen om de terugtocht voor vol te plannen. Deze zaterdag stond in het licht om te gaan stranden in Glassgow, Eaglesham om precies te zijn. We reden terug vanaf Invermorrisson via Fort Williams, dwars door de Troscades, naar een plaatsje in de buurt van Callandher. (Ben ff de naam kwijt.) Maar hier vonden we een kerkje waar de bekende Rob Roy ( of te wel Robbert Mc Gregor) begraven is.

Daarna ging de rit verder naar Stirling. Hier kwamen we helaas wat te laat aan. We wilden de gevangenis en kasteel bezoeken maar kwamen na sluitingstijd aan. Dus de rit maar voortgezet richting Eaglesham, en onderwijl nog even gestopt bij Falkirk bij het Wheel. Een gigantisch soort lift voor boten. Toevallig werd er net een opgetakeld toen we aankwamen, dus hebben we het uitgebreid kunnen bekijken. Wel heel gaaf om te zien….daarna de tocht via de wc daar voortgezet en uit eindelijk veilig beland in Eaglesham. Hier zaten we in een best western hotel, en achteraf was het niet zo’n best hotel. We hadden twee twinsrooms geboekt. Kregen 1 super twin room (met bubbelbad yeah!!) en een een persoonskamer waar een tweede bed bij gepropt was en alleen een douche. Helaas was er na klagen geen andere kamer beschikbaar…vanwege die bruiloft die tot dik twee uur s nachts stond door te stampen pal onder onze kamer. En ook het eten viel erg tegen ….maargoed niet klagen. Snel in die auto en op naar de

Zondag 16 augustus 2010

Na het ontbijt reden we weer terug naar Stirling en brachten hier een bezoek aan de gevangenis en het kasteel…helaas was ik zelf inmiddels hondsberoert daar we die nacht op bedden met veren kussens en dekbedden hadden geslapen en daar kan deze allergische kip dus niet tegen. Binnen no time door de tisseus heen natuurlijk, en alles bleef maar lopen, tranen, niezen etc. etc….mensen keken me na als of je de mexicaanse griep hebt. Bah!!

De gevangenis was evengoed erg leuk gedaan. Met acteurs die de sfeer laten proeven van het gevangenis leven anno 1800. Ik schrok me een hoedje van die man..zag hem totaal niet aankomen door al het geproest en genies…stond ie ineens voor mijn neus, terwijl hij door een deur kwam gestormd…pfffffff….de mannen doorstonden zijn blikken zonder blozen. Afijn… erg leuke en interessante rondleiding dus. Daarna op naar het kasteel…hier zijn de mannen uiteindelijk met zijn drieën door heen gegaan, er was veel binnen te zien, en ik had het even te benauwd voor al die ruimten. Dus ben buiten op een bankje rustig verder gaan niezen en proesten. Eenmaal uit het kasteel eerst dringend op zoek gegaan naar iets van een drogist. Gelukkig zijn ook hier de supermarkten op zondag open. En al gauw vonden we een gigant die ook neussprays tegen allergie verkopen en berrrrrgen met zakdoeken. Eindelijk weer rust in mijn neus en hoofd…pfffffffffffffffffffffffffff…..

Toen op zoek naar een hotel voor die nacht. We stranden in de buurt van galashield in een klein klein kasteel dat the kingsknowes hotel heet. Wat een gaaaf hotel. Helemaal in stijl. We hadden helemaal boven in twee kamers, die denk ik vroeger bediendenkamers waren. Kompleet met belletjes naast de schouw. Evengoed erg geriefelijk, met een goede douche en bedden. Goed gegeten in de bar…die ergens verscholen waren in de kelders. Daar kon je prima barmeals krijgen…goede avond en nacht gehad. En dat was nodig ook…want ik was kapot na een halve dag niezen, proesten en benauwd zijn. De volgende ochtend zouden we om acht uur aan het ontbijt gaan, maar versliepen ons natuurlijk. Om acht uur klopte of liever bonkte Gavin aan onze deur dat we gingen eten, terwijl wij nog op twee oren lagen…dus haastjerepje onder de douche in je kleren schieten…

Na het ontbijt alle troep weer in de auto gekregen, en vervolgen we onze weg….

Maandag 17 augustus 2010

Vandaag ging onze weg vooral langs een paar abdijen en andere ruĂŻnes.

Zo zagen we de abdij bij Melrose, waar het hart van Robert de Bruce begraven ligt. Dan naar de abdij bij Drijburgh waar Sir Walter Scott begraven ligt ( welbekend bij ons van het boek Ivanhoe). Daarna naar de abdij Jedbrugh. Geen beroemdheden hier deze keer. Wel een heel verhaal dat mij deed denken aan de serie Cadfael. Een ander soort monniken dan over het algemeen genomen in het Verenigd Konigrijk. Daarna naar een romeins fort…ook al weer zo’n ouwe steenhoop. Maargoed…we hebben het weer gezien. Daarna op naar Newcastle op zoek naar een hotel. En vonden dat aan de kade van de Tyne. Inclusief een parkeerplek, want dat is toch wel weer het moeilijkste in de grote steden, vooral door die dakkoffer. Nu dus languit op bed dit verhaal uitgetikt.

En nu nog kijken wanneer dit op internet kan.

Morgen gaan we nog ff shoppen in Newcastle en dan morgen middag de boot terug naar IJmuiden. Dus voor een ieder dit dit leest kijk woensdag ochtend ff richting haven van IJmuiden zo rond een uur of half tien. En mocht je een zwerm midges zien aan komen…zoek dekking want WIJ ZIJ TERUG!!!!!!