xandrasreisblog.reismee.nl

Schotland 2010 dag 1 tot en met 3

Nou daar zijn we dan eindelijk met het weblog hoor.

Vertrek zaterdag 24 juli 2010 van Ijmuiden naar New Castle in Great Brittain.

Vrijdag hebben we al de dakkoffer op gehaald die we hebben gehuurd. We hadden al een donkerbruin vermoeden dat we chronisch ruimte tekort zouden hebben in de auto. Dus van te voren maar even een dakkoffer gehuurd. Hierin konden we zaterdag met inladen ruim twee golftassen en alle paardrijspullen verstoppen. Dat scheelt!! In de kofferruimte pasten toen nog de rest van de bagage...drie koffers en nog wat losse troepjes die bij het inpakken ontzettend belangrijk lijken....en dat hopelijk ook zullen zijn. We zullen zien. Rond twee uur stonden we bepakt en bezakt en mét Frans op de kade van IJmuiden. Oma kwam ons samen met Lancelot nog gezellig even uitzwaaien. Eenmaal door de eerste controle moesten we nog even wachten tot we met de auto de boot opkonden. Dit duurde gelukkig niet langer dan een tosti bestellen en opeten. Met je auto de boot oprijden is ook nog een hele belevenis. Een gigantische loopplank die het stuk water tussen kade en boot overbrugt. vol met allemaal gaatjes die je het idee geven dat je over het water zweeft.... we waanden ons al helemaal in de Harry Potter sferen! Eenmaal uit de auto de benodigde spullen uitladen voor die nacht en dan op zoek naar die magische deur om het schip op te kunnen. De deur was zo gevonden, hem open krijgen behoefde wel wat magie...maar na wat aanmodderen lukte het uiteindelijk. met onze tickets in de hand beklommen we de trappen op zoek naar onze kooi. Na wat info van een steward was hij zo gevonden. Na alle spullen te hebben geinstalleerd deden we een rondje schip....pfffffffff.....rondje?? wat een afstanden...!! hijgend en puffend vonden we uiteindelijk het uitkijk punt op de boeg om te kunnen zien hoe we de haven uitvoeren en het ruime sop kozen.

Na een buffet diner en een redelijke nacht slapen kwamen we op zondag 25 juli 2010 rond 9.30 Engelse tijd aan in New Castle. Hiervandaan zijn we in de richting van Edinburgh Onderweg maakten we een eerste stop, nog op Engels grondgebied bij het Kasteel Workworth. Hier heel even rondgekeken en vervolgens de weg vervolgd naar het volgende Kasteel Alnwick. Dit kasteel is bekend uit de Harry Potter serie. Het kasteel heeft gedeeltes die bekend voorkomen, zoals het verboden bos, dat in het echt veel kleiner blijkt als in de movie. Verder het veldje waar harry zijn eerst vliegles kreeg. Op de binnenplaats troffen we Hagrid aan en Perkamentus. en ook Harry kwam nog even dag zeggen. Erg leuk gedaan. en goed geacteerd ook....veel kleine goocheltrucjes zoals een bh onder marco zijn t-shirt vandaan toveren...we hebben het gefilmt!!

Na dit kasteel reden we verder naar Edinburgh. Daar moesten we een hotel zien te vinden. Dat bleek nog even moeilijker als we gedacht hadden. We waren van plan om drie nachten hier te blijven, maar het enige hotel was het Ibis die ons voor twee nachten konden onderbrengen. Dit dus maar gedaan. Het hotel lag wel midden in het centrum dus een restaurant vinden was geen probleem, een parkeerplek des te meer. Door de dakkoffer zijn we 2.15 hoog. Laten nu alle garages een toegang geven tot 1.90 m. Uiteindelijk maar op een plekje voor de deur van het hotel geparkeerd en steeds muntgeld bij gegooid tot het vrij parkeren was. Zondag was het nog vrij parkeren, de dag daarna was het wel om de vier uur ff bij gooien. Afijn we hebben het overleeft.

Maandag 26 juli 2010

Wink

We hadden bedacht vroeg op te staan we op tijd zouden zijn bij het kasteel van Edinburgh. Zodoende stonden we om 9.00 uur voor de dichte deur van het kasteel. Deze bleek om 9.30 uur pas open te gaan. De tijd een beetje overbrugt met rondlopen en hangen. Om stipt 9.30 uur begon er een doedelzak speler oftewel bagpiper op het dak het volkslied te spelen en gingen de poorten open. Met een enorme run van iedereen die voor de poort stond te wachten richting de kassa voor kaartjes en audiorondleiding. Na zo'n drie uur door het kasteel te hebben gedwaald, weer door de poorten eruit. waar inmiddels een rij van hier tot ginder op straat stond om naar binnen temogen. Dus waren we achteraf blij zo vroeg waren!!

Na het kasteel troffen we de Whiskey experience waar je met whiskey vaten door een uitleg rijd...daarna nog een uitleg met welke whiskey nou waar vandaan komt en hoe die dan ruikt. en vervolgens kiezen welke je het lekkerste vond ruiken en die mocht je dan proefen. Gavin en ik kregen een glaasje Irun blu. de plaastelijke frisdrank....en Marco en Frans kregen een nipje whiskey. Het glas mochten we meenemen naar huis. Altijd leuk toch?

Daarna als een speer naar de auto waar we een bekeuring op aantroffen....zucht en dat voor vijf minuten over je tijd. Eenmaal terug bij het hotel troffen we in de zijstraat een politie burootje aan...daar ff binnen gelopen over hoe we dit moesten overmaken ofzo...die agent verteld dat dit door een externe partij word georganiseerd. dus niet door de politie....dus hij adviseerde onder de toonbank...verscheuren...hahahahah....tja denk niet dat zo'n organisatie ff over de sloot komt om te incasseren.

Na de lunch een rondje met de stadstour gemaakt. Uiteraard in een dubbeldekker cabrio, zodat we al zittend het een en ander konden zien van Edinburgh. Daarna even rust genomen en om 19.30 uur stonden we klaar voor een Ghosttour door de stad. In mr. Lee tempo ( voor de pas beginnende volgers..dat was onze gids in china die met een rotgang overal naar toe liep.) door de stad. Hier werden op passende locaties de nodige spookverhalen verteld over Edinburgh. Zo zijn we de ondergrondse stad in geweest...werden we doodleuk ff in het donker gezet...na de ondergrondse naar het beroemde kerkhof Greyfriars voor de vervolg verhalen incl. de nodige schrikactie natuurlijk. Leuk om eens mee te maken. Hoort er ook beetje bij natuurlijk. na de tour ff pizza gescoord en daarna ons mandje in gerold.

Dinsdag 27 juli 2010

Vanmorgen om 8.00 uur stonden we paraa, bepakt en bezakt om te vertrekken. even een ontbijt gedaan en toen gepuzzeld om alle rotzooi weer ordentelijk in de auto te proppen.

Van uit Edinburg togen we naar Roslin om de bekende Roslyn Chapel uit de Da Vinci Code van Dan Brown te bezoeken. Wat een schitterende kapel is dat....zo mooi hadden we nog niet gezien.

Daarna de weg weer op gepikt. Edinburgh uit en via de kustweg op naar Aberdeen.

De kustweg gaf werkelijk spectaculaire vergezichten, zowel over zee als over land. Als de rest ook zo mooi is, dan beloofd het veel goeds. In Aberdeen vonden we een mooi appartement met twee slaapkamers en huiskamer met complete keuken. Alleen weer die auto hé? maar goed...hij staat ergens en nu vannacht maar hopen dat ie niet word opengebroken en dat ze mijn onderbroeken jatten...

Laughing
morgen ochtend zullen we zien...

en dat vertel ik de volgende keer!!!

groetjes xandra

Jo

He lieverds,

Leuk jullie avonturen weer te lezen :)
Ik volg jullie met veel plezier! Geniet lekker.
Dikke kus van Jo, Alex, Land en Hum

MARiNA

Heerlijk om te lezen en te zien dat jullie het zoals altijd tijdens jullie vakanties het vreselijk leuk, fijn, goed, en vooral gezellig hebben met elkaar...TOP!!

Veel plezier verder met deze avontuurlijke vakantie
XXXMARiNA.