xandrasreisblog.reismee.nl

vervolg schotland 2010 van Aberdeen tot Inverness

hallo allemaal.

hier dan weer een vervolg van onze schotse avonturen.

we waren gebleven in spanning of onze auto het zou overleven op een afgelegen plek in Aberdeen.

De volgende dag ging marco de auto op halen, terwijl wij uitcheckden uit ons royale appartement en alle spullen naar beneden sjouwden. Daarna in spanning wachtend of hij met de auto heelhuids terug zou komen.....

Gelukkig kwam hij na ongeveer een kwartier de hoek om gedraaid, met een hele auto...pffffff....je moet er toch niet aan denken dat een of andere onverlaat er vandoor gaat met je onderbroeken!! ( om nog maar niet te spreken over de golftassen en paardrijtroep in de dakkoffer)

na alles weer ordentelijk in de auto gepropt te hebben, vertrokken we uit Aberdeen. Eigenlijk hadden we meer van de stad verwacht. Volgens de boeken en verhalen was dit een stad die je eigenlijk niet mocht missen. ik ben er nog niet achter wat je dan niet mocht missen....of misschien hebben we dat nou juist gemist.

Wink

Afijn we verlieten Aberdeen in de richting van de noordkust.( jajaja alice, ik heb het ff opgezocht speciaal voor jou

Laughing

In het plaatsje Dufftown vonden we een van onze doelen: de beroemde whiskey stokerij Glennfiddisch. Daar deden we een rondleiding met een gids...die zoooo uitermate boeiend kon vertellen dat je eigenlijk weer wilde vertrekken. Boring dus...maar goed. we lieten ons gedwee langs alle koperen en houten vaten leiden, en snoven de geuren die langs kwamen eens goed op. Gavin en ik kwamen bijna kokhalzend aan in het proeverij gedeelte, en Frans en Marco waren op een heeel ander spoor beland. De kinderen kregen allemaal een glaasje irn bru. en de volwassenen kregen dus vier soorten whiskey te proeven. ik stond al met mijn vinger omhoog voor dat glaasje irn bru....toen de heren aan beide zijden mijn vinger naar beneden trokken, want die wilden mijn whiskey er ook wel bij hebben...met andere woorden, ik werd letterlijk op een droogje gezet.

Undecided
in opperste wanhoop uiteindelijk toch maar wat slokjes van die whiskey geproefd...wat ik dus later moest bezuren....

Eenmaal weer op pad reden we langs behoorlijk wat slingerweggetjes die marco met zo'n danig achtbaan gehalte wist te nemen, dat we na een kwartier dus aan de kant stonden en ik alle whiskey nog eens liet passeren....zucht. ik en drank dat gaat ook echt niet samen. laat staan als je daarna in een achtbaan gaat zitten die niet meer stopt.

Maargoed de weg werd daarna een stuk rustiger genomen. Nou weet ik niet of dat kwam omdat wij er om vroegen of omdat ik dreigde de vorige maaltijd in zijn nek te deponeren. In ieder geval gaat het sindsdien wel beter...

Tongue out

Vanaf Macdufftown zijn we door de binnenlanden afgezakt tot het plaatsje Aboyne, waar we een hotel hadden gereserveerd. Inmiddels weten we dat het lang niet zo makkelijk is om hier ff een hotelletje te scoren. Het zit allemaal erg vol, zelfs de b&b toko's vertonen vaak het borde No vacancie. Dus om het zeker voor het onzekere te nemen hebben we de laatste nachten via internet een hotel gezocht en geboekt. In Aboyne dus overnacht.

De volgende dag bezochten we de koninklijke familie op het landgoed Balmoral. Nou bleek dat wij er eerder waren dan zij dus helaas moesten we het zonder een rondleiding doen van Elizabethe en haar gade Philip. Het landgoed was werkelijk schitterend. Heel puur en veel groen. Het kasteel zelf is voor iedereen gesloten, kost te veel geld om het steeds leeg te ruimen vind de quin....alleen de zogenoemde balzaal was toegankelijk voor publiek. en gaf je wel een goede indruk hoe er uit ziet. ze wil vast niet een weekendje ruilen.

Vanaf Balmoral reden we weer omhoog naar Inverness. Onderweg maakten we een stop bij een of ander slag veld. Nou vinden die mannen het prachtig om zoiets te zien. En nou snap ik heus wel dat dat bij geschiedenis hoort. Maar ik snap er echt geen sylabe van waarom ze nou niet kunnen inzien hoe dom deze slag was. Het gaat hier over een slag bij Culloden. Een of andere schot ging het gevecht aan om schotland ( is nog logisch ), hij komt hiervoor uit Frankrijk. Verzameld een leger in Schotland....wint het eerste gevecht om Schotland. Wil dan persé ook Engeland nog voor zich winnen. Maar moet dan eerst ff de winter afwachten. Daarna verwacht hij steun van Frankrijk. Na de winter gaan ze het gevecht aan....maar helaas...geen Frankrijk. Daarnaast hadden ze die winter ook te weinig voorraden...dus ga je een oorlog aan met een goed leger als Engeland, terwijl je mannen het koud hebben, uitgehongerd zijn...dus moe, zwak, ziek en onderweg, sta je daar met 5000 man met je speertje tegenover een leger van 8500 man met kannon en geweren....en dan denk je het ook nog te winnen. Nou mooi dat ik naar huis was gegaan....maarja wie ben ik niet?

We vervolgenden onze weg op zoek naar de clava cairns. beetje het idee van onze hunnebedden, maar dan in cirkels van stenen. erg indrukwekkend om te zien. zoek het maar eens op op internet.

Vandaar af reden we Inverness in waar we al een hotel hadden gereserveerd. ;s Avonds in de stad wat gegeten. Prompt een kudde doedelzakspelers tegen het lijf gelopen. Wat wel gaaf was om te zien.

Vrijdag 30 juli 2010

Vandaag in de stad wezen ontbijten. Daarna rond getoerd in de omgeving en 's avonds wat gegeten in de stad. Overdag langs een rivier gereden en bij toeval wat dolfijnen kunnen spotten.

oké dat was het weer voor ff...morgen vertrekken we naar Invermorriston naar ons buitenhuisje.

laterrrrrrrrrr...........

xxx

mam

leuk verhaal hoor ,je moet schrijfster worden jo.
je doet dat heel goed.
en die wisky, ja dat is niks voor jou.
maar dat weet je nu zeker.toch.
die doedelzakkers hadden die een kilt aan.
toch niet stiekem onder hun rok gekeken he.
goede reis mam[thea]

MARiNA

Jullie rijden en bekijken heel wat zeg heftig maar heel bijzonder om mee te maken...Super reis weer dit allemaal....Dat kun je wel aan jullie overlaten!!

Hahaha...XANDRA en WHISKEY dat is geen combinatie gewoon niet meer drinken dat rare spul laat dat aan de mannen over.

Cool dat jullie Balmoral hebben bezocht je ziet het op tv of in de bladen zo nu en dan maar in het echt zo te lezen is het er echt prachtig.

Veel reis plezier nog verder Dikke kus MARiNA

Jeffrey, Linda en Fenna

Hey Vakantiegangers!

Zo te lezen beleven jullie genoeg daar en die foto's.......wat is het daar prachtig zeg!
Nog heel veel plezier en we willen alles live horen als jullie terug zijn :)

Liefs Jeffrey, Linda en Fenna.